Menoleh NoveL

All the noted blog by kyuba kyubi
Friday, April 16, 2010
Tips tulis novel: Bagaimana naratif monolog menghidupkan suasana penceritaan.
http://mohdkhairimohd.blogspot.com/2010/04/tips-tulis-novel-bagaimana-naratif.html

Wednesday, March 24, 2010
Tips: Blog --> Novel = $$$$
http://mohdkhairimohd.blogspot.com/2010/03/tips-blog-novel.html

Tuesday, April 20, 2010
Tips Tulis novel: Brainstorming session dan suntingan.
http://mohdkhairimohd.blogspot.com/2010/04/tips-tulis-novel-brainstorming-session.html


 Dipetik dari En Kuba Kyubi Pnye Blog Tanpa Kebenaran

Aku mau review tang part ni, aku dah baca dulu sekali dulu ni aku review plak.....

Friday, April 30, 2010
Panduan menulis novel yang sedap dibaca

http://mohdkhairimohd.blogspot.com/2009/10/panduan-menulis-novel-dengan-baik.html
Boleh baca penuh disitu ni aku review untuk diri aku sendiri dan sesiapa yg mencari kelainan

Dia bagi dua belas,.. berapa yang aku ada?
1) gunakan kesepuluh-sepuluh jari semasa menaip
2) Stick to the point!
4) Kesinambungan dari plot ke plot seterusnya.
3) Pandai olah emosi pembaca.
5) pemilihan kata
6) Imaginasi.
6.5)  Dialog.
7) Monolog.
8) Jelaskan perasaan dalaman watak utama hero/heroin.
9) Persoalan dan jawapan.
10) Nilai. "Buku apa ni tulis benda sampah!"
11) Pelbagaikan cerita, luaskan idea.
12) Peram dan sunting. Manuskrip perlu disunting berkali-kali,


Perkara satu, aku stick dengan keupayaan menaip guna 4 jari jer.. laju? well aku rasa laju sbb aku bekas lagendary game King Of Fighter 97,98,99,2000,2001... dan aku perjaya pada determination yg ada pada aku untuk menghasilkan rasengan aku sendiri

Latihan mampu menghasilkan rasengan dengan baik, termasukkan perkara dibawah

6.5)  Dialog.
7) Monolog.
5) pemilihan kata

Ni Part yang paling aku terer, Quoting from one of buku hikmat aku..."Sebab Aku Tahu.. hanya Fantasi Yang Boleh Membuat Seseorang Itu Menjadi Wira."....
3) Pandai olah emosi pembaca.
6) Imaginasi.

yang ni pong aku rasa aku bleh conquer
2) Stick to the point!
4) Kesinambungan dari plot ke plot seterusnya.
8) Jelaskan perasaan dalaman watak utama hero/heroin.
9) Persoalan dan jawapan.
11) Pelbagaikan cerita, luaskan idea.

Part ni yang paling menguris jiwa, dan malas sekali........hampasgas
10) Nilai. "Buku apa ni tulis benda sampah!"
12) Peram dan sunting. Manuskrip perlu disunting berkali-kali,

Sejarah: erkhh menoleh? ke kanan ke ke kiri, adakah sbb segan nak bagi tgk orang nampak kita baca novel. maka kepala di toleh ke kri dan kekanan. dan sekarang kita masih menoleh lagi sebab malu - takut org nampak kita menulis novel. the time has pass away. org dah menulis dan dapat RM.. aku rasa sudah sampai masanya.


Geografi: satu ketika dulu di beberapa negeri jajahan melayu ilmuan persuratan-salatin menghasilkan berpuluh keping surat. sebelum alexender Geraham Bell menghasilkan SMS dan menghasilkan Telekom Streamyx dan ketika dial-up dan lan adalah punca kuasa bagi Netscape Navigator dan MirC berkuasa.


Bahasa: Lalu persuratan itu memaksa aku menulis seminggu 2-3 kali surat untuk beberapa puteri di beberapa negeri. atas sebab kejujuran setiap surat perlu dikarang dan disemak untuk mengelakkan salah ejaan (nama penerima) dll


Matematik: atas sebab itu dibahagi dengan masa yang diperuntuk dan kelamaan masa itu.akhirnyakeseluruhan siri siri itu ditamatkan. lalu berkotak2 surat di return to sender



Alam dan Manusia: Pembakaran terbuka keatas bait2 surat itu benar benar mencemar alam. dan atas kesempatan itu beberapa penghasilan persuratan salatin yang terbaik disimpan. dan bila disemak pada hari ini didapati tiada nilai cuma memori ("Tulisan ini Benda sampah ke")


Kejujuran. hah takde pon dalam kyuba nya nota kaki novel bagai. memang takder. akunya posting kalini menimbulkan banyak persoalan. dengan hanya 2 tangan dan 4 jari jer digunakan,segala nahu diabaikan... sebab hanya satu. nak mencurahkan kuasa dan limpahan dari otak yang perpusing ligat. masa.. masa tak pernah cukup kalau Posting Kyuba di bahagi Posting En Wan(Bew) maka yang pasti Posting En Genik lah yg paling perperaturan. akunya post?.. mmmm aku adalah yg something else. dil luar batasan blogger. tak sesuai di panggil blogger pon agaknya. so terlalu banyak yg disorok menyebabkan kejujuran tidak kelihatan. terlalu banyak sgt bersinonim(bermadah helah) maki jadi lah satu trade mark untuk aku. lalu klasifikasi penulis pojok kah aku ini. mungkin tidak. Keunikan ini tercipta bagi mencari sesiapa yang mampu memahami segala trick yg ditulis. lalu aku tak mampu untuk mencapai semua orang seperti  mana En Kyuba capai

P/s otak aku terberhenti , sbb tetiba jer bos bagi kerja. layan kan ajer ler

10 comments:

Unknown said...

posting ko mmg kena baca 100 kali br org paham apa maksud ko haahah

Me Myself n Someone Like Me said...

cis mancis pnyer en wan..............
tlg masukkan kotak menjerit
kuba nak lepak..hahahah

MatBurn said...

2 kali aku baca paragraph akhir tu...

bersimpul sel serebrum otak kanan aku terus terlipat ke kiri tapi masih samar-samar nak paham


ya tuan pengodeh blog chan.. anda sepatutnya buboh kotak melalak kat blog chan neh.. nanti senang ada orang nak spam ngan MLM, cariwang2ucom, jual tudung ekin, dan sebagainya

Matt said...

oit mana shoutbox!! @_@

Khairi Mohd said...

Aku pernah menangis membaca warkah Harinana,

Aku pernah gelak membaca novel Andrea Hirata,

Aku pernah kagum membaca ceritera A Samad Said...

Semua mereka itu kalah dengan Chan sebab kalau warkah, novel dan ceritera meraka aku baca sepuluh kali, hikayat Chan ini satu ayat saja aku dah baca empat belas kali. Bayangkan satu post? Satu buku? 1000 page?


Gila aku gila!!!

Warrrkggghhh!! Chan kau mau bunuh aku kkkaaa?

Khairi Mohd said...

errr.. aku setuju, cuba letak shotbox seketul... sunyi aje dia hehe

Me Myself n Someone Like Me said...

en khai,kalau awek baca lebih dari sekali, ko bayangkan lah kalau dia suka.....

berapa puluh kali dia baca da
(baca saja ker..)
hahahhahah

Kimie said...

Ekceli aku nak komen pun tak tahu apa yang nak dikomen sebab masuk nih dah lapan kali aku baca masih aku tak faham isinya...Wakaka Crew

Memandangkan aku dah lama tinggalkan bidang sastera nih... maka saranan aku coba2lar baca satu novel atau cerpen yang ngko paling suka dulu tak kiralar camner karya tuh tujuannya yg pasti ada satu tujuan, satu arah dan 1Malaysia... baca sampai ngko betul2 faham isinya then selepas itu aku rasa pasti idealogi dan perasaan ngko membuak2 cam nasi bubur panas yang sedang dimasak atas penunu bunsen

Kalo ngko nak ceburi bidang novel/cerpen/skrip/tabloid komedi maka aku sotong ngko 200%.. seriesli... aku sajes ngko leh kawan dgn Chunk yg bikin cerita Kapow The Movie... konpem melatop panggung

MatBURN said...

aduan rakyat mengenai blog si chan :

1 - tiada header. header itu kepala. tanpa kepala apalah guna penis

2 - skroll benda alahgeng bas sekolah tu tak sepadan dengan design layout blog. sila resize

3 - aku tak boleh nak spam sahutbox. sahutbox yang tak mesra spammer.

4 - chan apa cerita headphone jamaica gua... haha

Khairi Mohd said...

matt no satu kasi gua gelak keluar rahanag hahahahahhaa.